De derde week breekt aan en de coronacrisis lijkt alles op losse schroeven te zetten. Gezondheid, inkomen, wereldhandel, reizen en vooral: onze verwachtingen over de toekomst. 

DE CORONACRISIS EN JE EIGEN ONDERNEMING

De druk voor veel ondernemers neemt dan ook toe. Klanten zeggen afspraken af, ondernemingen moeten hun deuren sluiten, deals gaan niet door en personeel moet noodgedwongen thuis werken. Het zijn moeilijke tijden die vragen om creatieve oplossingen om jezelf als onderneming te onderscheiden. Het is goed om niet alleen te treuren om een crisis, maar er vooral ook van te leren. Een crisis biedt namelijk ook kansen. Het is het moment om leiderschap te tonen om je onderneming weer verder te optimaliseren voor nu én de toekomst.

Wij willen graag met je onderzoeken hoe we deze crisis positief kunnen benaderen en hoe we kansen kunnen aangrijpen. We gaan niets wegschuiven, niets kleiner maken, niets ontkennen. Samen gaan we de situatie accepteren, omarmen en onderzoeken hoe we vanuit hier vooruit kunnen gaan. De vraag is dus: Welke impact gaat deze crisis hebben op mijn leven én mijn onderneming, en welke stappen moet ik zetten om de schade te beperken of herstellen?

COVID-19, WHEN IS THE END?

WAT IS ER WÉL MOGELIJK TIJDENS DE CORONACRISIS?

Door de invloed van de coronacrisis werken we allemaal meer online dan ooit en neemt het online zoekgedrag toe. Hartstikke logisch nu het grote deel van Nederland thuis werkt, in beperkte mate hobby’s kan uitoefenen en geen horeca gelegenheden kan bezoeken. Als onderneming zul je de focus moeten verleggen naar de plekken waar men wel actief is, zoals hun telefoon, tablet of laptop. Dit biedt voor ondernemers kansen op het gebied van (online) marketing, omdat ook consumenten zich anders gaan gedragen dan normaal. Dus ga niet bij de pakken neerzitten, maar werk aan je onderneming. Hoe? Hieronder nemen we je graag mee in welke kansen er mogelijk zijn, dit zodat je na de crisis met volle vaart weer vooruit kunt.

Online budgetten effectiever inzetten

Voor een aantal branches is het op dit moment niet slim om advertentiebudgetten aan te laten staan als niemand je locatie kan bezoeken of de investeringen uitgesteld worden. Als je in zo’n branche actief bent is het slimmer om het budget op andere manieren in te zetten of te zorgen dat je campagnes klaar staan op het moment dat de markt weer aantrekt en zo een kickstart te maken. Hieronder een aantal voorbeelden en kansen:

Investeren in SEO

Op het moment dat je meer gaat investeren in SEO en het creëren van content zal het effect niet direct zichtbaar zijn, maar zul je er op lange termijn van profiteren. Ofwel je wordt beter gevonden in de “gratis” organische resultaten van Google, waardoor je minder advertentiebudget hoeft in te zetten. Dit doe je door gebruik te maken van de juiste zoekwoorden, waarin de originele boodschap overeind blijft. 

Creëren van content

Werk vooruit met het maken en inplannen social media berichten en blogs. Hierin is een social media strategie essentieel, dit fungeert als basis voor jouw verhaal, dat je op alle relevante kanalen kunt doorzetten. Het is hierbij belangrijk om je de vraag te stellen hoe jij je wilt profileren op social media en wat je juist nu in deze tijd wilt delen. Door vanuit één basisgedachte te werken neem je de doelgroep als uitgangspunt én kun je de herkenbaarheid van je merk over verschillende kanalen heen opbouwen.  

Neem je website onder handen

Ondernemers worden vooral nu het vaakst online door klanten gevonden. Wanneer iemand jouw pagina bezoekt, wil je dat de informatie wordt gelezen en wil je de bezoeker zo lang mogelijk op je website houden. Met als resultaat het liefst een ingevuld contactformulier of een plaatsing van een bestelling. Als jij indruk wilt maken op (potentiële) klanten, door hen aan je te binden en door hun te boeien, zorg dan voor een eigentijdse website. Een website met een eigen uniek design, een passende lay-out en uitstekende vindbaarheid.

Inspelen op technologische kansen

Het zoekvolume is afgelopen week enorm gestegen. Doordat men in grote getale de offline winkels vermijd neemt het online zoekgedrag toe. Bij klanten zien we niet alleen dat winkelbezoeken teruglopen, ook 1-op-1 afspraken worden afgezegd. Gelukkig zijn er een aantal technologische kansen die het mogelijk maken om je klanten op een andere manier te bereiken en van dienst te zijn.Hieronder sommen we er een aantal op:

Virtueel je diensten en/of producten aanbieden

In de fitnessbranche zie je verschillende voorbeelden voorbij komen om thuis te werken aan je conditie. Niet alleen je conditie wordt meegenomen, maar ook advies met betrekking tot de juiste voeding en tips om je weerstand juist nu te verhogen. We zien daarnaast ook steeds meer virtuele tours voorbij komen, waarbij klanten een kijkje in de keuken krijgen van je winkel of organisaties die online trainingen aanbieden.

1-op-1 video gesprekken met klanten

Om 1-op-1 gesprekken te faciliteren zou je Whatsapp video, FaceTime, Skype, Zoom of Hangout kunnen inzetten. Op deze manier kun je afspraken gewoon door laten gaan door middel van het gebruiken van deze digitale tools.

Producten via Augmented Reality thuis laten zien

Nu we op dit moment niet of nauwelijks in offline winkels te vinden zijn, biedt Augmented Reality de uitkomst. Kopen op afstand kunnen we al, maar via deze manier kun je bijvoorbeeld kleding ook virtueel aantrekken en in AR kijken of het past en hoe het staat, maar ook beoogde meubelen in je woonkamer zetten en spelen met kleuren en materiaalkeuze. Je doet op deze manier altijd de juiste aankoop.

Wil jij meer weten over hoe jij als onderneming deze crisis positief kan benaderen en welke kansen voor jou haalbaar zijn? Wij, 2BLOOM, staan klaar om hier samen over te brainstormen, natuurlijk via bijvoorbeeld Skype of Whatsapp video. 

Dus ben jij klaar voor de online aanval? En ga jij juist nu voor het creëren van online kansen, terwijl anderen hun zichtbaarheid terugtrekken? Wij helpen je graag om deze aanval samen aan te gaan. Neem ook eens een kijkje op onze website en socials wat wij nog meer voor je kunnen betekenen!

Van ondernemers, voor ondernemers. Samen staan we sterk in deze tijden!